Alla inlägg under maj 2012

Av Ninni - 14 maj 2012 13:20

Ja, som rubriken lyder har jag & Loka tävlat lydnad (Lkl1)


Det är väl inget direkt konstigt med att tävla lydnad.. Nä, egentligen inte, men saker är den att Loka numera fyllt 9år & vi inte tävlat på 4år & även lagt träningen på is ett bra tag..

Jag var för nån vecka sen & kollade på en kompis när hon gjorde sin debut på planen med sin Rottis hane & suget blev så stort att återigen tävla att jag tänkte att jag dammar av Loka & ta bort den värsta rosten & anmäler till tävling som en rolig grej.. Både jag & Loka tyckte det var lika kul att komma tillbaka till träning/tävling dock blev det inte träning mer än typ 4gånger innan tävlingen men då det bara skulle vara en rolig grej spelade det inte så stor roll...

I Fredags åkte jag till Alvesta Hundklubb utan större förväntningar & till min stora förvåning helt utan att vara nervös när jag kom dit... Lottningen var kl 19 & det var 10 hundar som skulle starta Lkl1.. En förare drog innan mig & jag lyckas dra nummer 10 (som visade sig bli ett lyckonummer) Vi fick 15minuter på oss innan det var Platsliggning, för 5 hundar & där efter fick dom göra tandvisning sen fick resternade 5 göra samma sak.. Loka fick 9 på platsen med kommentar: Kryper, men kröp gjorde hon inte men hon bytte sida lite, men jag var ändå nöjd, sen var det dags för tandvisning som jag inte gillar eller Loka gillar inte alltid det, men hon fick även där en 9 & det pga att hon reste på sig istället för att sitta stilla  

Näjd med detta gick jag av planen & väntade på att det skulle bli min tur.. Kompisen Marie med sin Rottis hane hade start n 1 & dom landade på 169p & bärgade sitt första 1pris.. Jippie.. Nr5 hade Emma & Salle & dom drämde till med 172p.. Hejja Hejja.. Jag hoppades på ett 1pris men hade inte så stora förhoppningar med tanke på hur ringrostiga vi var & Lokas ålder..


Äntligen var det dags för oss att entra planen, Loka var på G & skötte sig när vi gick in & det kändes bra då hon var med & följsam..

Det enda poänget jag såg var Linförinheten & det var 7, sen hade jag inte en susning om vad vi fick för poäng men det kändes rätt bra, när vi är klara klappar vännerna händerna... När vi kommer ut sa dom vi hade 9 på nästan allt, oj det var bättre än jag trodde & poängen slutade på 172,5p & vi VANN hela klassen med vännerna som 2 & 3..

Nu lägger vi tävlingskorna på hyllan & det med flaggan i topp!! Detta var vårt tredje 1pris & därmed kan vi ansöka om titeln LP1..


Poängen:

1. Platsliggning 9.. Kryper

2. Tandvisning 9.. Reser sig (muntligt sa domaren oj detta var en glad hund)

3. Linförighet 7.. Ssn, position, sitter ej (en halt satte Loka sig inte)

4 Läggande 9.. Framföring

5 Inkallning 9.. ssn

6 Ställande 9.. Steg

7 Apportering 9.. Omtag

8 Hopp över hinder 9,5.. avslut

9 Helhetsintryck 8,5.. Bra Samarbete

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards